I acabem el màster veient-li la utilitat a Twitter

Finalment, després d'una reticència inicial donada per un ús ocasional i un prejudici de la comunitat de Twitter en general, m'he trobat amb que aquesta xarxa social pot ser una ferramenta útil per a qualsevol àmbit (Inclús per l'educació), i recolzant-me en aquest article de la Vanguardia, vull mencionar alguns punts en els que me n'he adonat que Twitter pot ajudar als nostres futurs alumnes a aprendre:

- Resumir: Ja que tenim la limitació de 140 caràcters, per tant, l'alumne aprèn a la força a sintetitzar idees.

- Descobrir: Estem d'acord que Twitter està ple de brossa (I és la idea inicial que en tenia), però també està ple d'experts, veus autoritzades, referències del món educatiu, laboral, etcètera. És una eina que ajuda a l'alumne a orientar-se per la seva carrera professional.

- Informar: Una virtut i defecte de Twitter, és que la informació és immediata. És una font d'informació en la que la veritat es mescla entre les mitges veritats i les mentides. Per tant, és una ferramenta que s'ha d'acompanyar necessàriament amb un esperit crític.

- Conversar: Fora de les discussions tòxiques que també si troben, podem tenir converses molt enriquidores amb altres usuaris, contrastant informacions i intercanviant punts de vista.

- Aprendre i investigar: Amb una selecció adequada de les fonts, és una bona eina per incentivar la curiositat i trobar ferramentes d'aprenentatge. És una ferramenta útil per buscar i trobar continguts i dades.

- Contactar: Seguir i conversar amb persones de Twitter és el més senzill del món. Inclús pots conversar a través de missatges privats amb caràcters il·limitats.

- Donar visibilitat: Permet donar visibilitat als continguts dels teus treballs, als teus interessos, les teves opinions, etcètera. De manera que pots posar-te en contacte i fer xarxa amb gent d'interessos similars.


Figura 1. Geralt, recuperat de Pixabay

Tot i així, com tot a la vida, Twitter té moltes coses dolentes que en deriven d'un mal ús o un ús excessiu, i hem de recordar-ho tant als nostres alumnes com recordar-nos-ho a nosaltres mateixos de tant en tant:

 - És una ferramenta que crea addicció. Molt de compte, i més amb els més petits, amb cervells en desenvolupament.

- Hi ha un excés generalitzat de vanitat, fet que els adolescents acaben integrant inconscientment.

- La informació és tant ràpida que és efímera, i no sempre vertadera. Els rumors s’estenen amb molta facilitat.

- Segueix sent massa habitual veure insults cap a altres persones.

I molts d'altres aspectes que ara mateix se m'escapen. No oblidem que es tracta d'una xarxa social que ens permet connectar-nos amb gent d'arreu del món en temps real, però que el món real està allí fora.


Com vaig comentar en l'entrada del 4 de gener, amb aquest màster me n'he adonat de que la tecnologia és essencial en educació, i Twitter no és una excepció. Tant l'assignatura de Processos i Contextos Educatius com l'assignatura d’Investigació i Innovació Educativa hem aprés el concepte de PLE (Personal Learning Environment), hem ampliat tant els nostres recursos i ferramentes virtuals, i hem començat una xarxa amb un important nombre de persones (sobretot gràcies a Twitter) amb les que ja hem començat a compartir, aprendre i intercanviar informació i experiències sobre el món educatiu.


Per tant, una experiència enriquidora, de la que només em queda dir a manera de Twit: "Vaig començar el màster pensant que faria servir Twitter per "complir" amb dues assignatures, i acabo integrant-lo en el meu PLE."





Omatos, A. (s. f.). Usos Educativos de twitter - Redes Sociales Educativas. Redes Sociales Educativas. https://sites.google.com/site/redeseduca11/primera-sesion/usos-educativos-de-twitter

La Vanguardia. (s. f.). 10 razones para usar Twitter en educación. https://www.lavanguardia.com/tecnologia/redes-sociales/twitter/20151012/54438033752/twitter-educacion.html



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Open Education

Presentació

Competència docent en un món digital