I acabem el màster veient-li la utilitat a Twitter
Finalment, després d'una reticència inicial donada per
un ús ocasional i un prejudici de la comunitat de Twitter en general, m'he
trobat amb que aquesta xarxa social pot ser una ferramenta útil per a qualsevol
àmbit (Inclús per l'educació), i recolzant-me en aquest article de la Vanguardia, vull mencionar alguns punts en els que me n'he adonat que Twitter
pot ajudar als nostres futurs alumnes a aprendre:
- Resumir:
Ja que tenim la limitació de 140 caràcters, per tant, l'alumne aprèn a la força
a sintetitzar idees.
- Descobrir:
Estem d'acord que Twitter està ple de brossa (I és la idea inicial que en
tenia), però també està ple d'experts, veus autoritzades, referències del món
educatiu, laboral, etcètera. És una eina que ajuda a l'alumne a orientar-se per
la seva carrera professional.
- Informar:
Una virtut i defecte de Twitter, és que la informació és immediata. És una font
d'informació en la que la veritat es mescla entre les mitges veritats i les
mentides. Per tant, és una ferramenta que s'ha d'acompanyar necessàriament amb
un esperit crític.
- Conversar:
Fora de les discussions tòxiques que també si troben, podem tenir converses
molt enriquidores amb altres usuaris, contrastant informacions i intercanviant
punts de vista.
- Aprendre i
investigar: Amb una selecció adequada de les fonts, és una bona eina per
incentivar la curiositat i trobar ferramentes d'aprenentatge. És una ferramenta
útil per buscar i trobar continguts i dades.
- Contactar:
Seguir i conversar amb persones de Twitter és el més senzill del món. Inclús
pots conversar a través de missatges privats amb caràcters il·limitats.
- Donar
visibilitat: Permet donar visibilitat als continguts dels teus treballs,
als teus interessos, les teves opinions, etcètera. De manera que pots posar-te
en contacte i fer xarxa amb gent d'interessos similars.
![]() |
Figura 1. Geralt, recuperat de Pixabay |
Tot i així, com tot a la vida, Twitter té moltes coses
dolentes que en deriven d'un mal ús o un ús excessiu, i hem de recordar-ho tant
als nostres alumnes com recordar-nos-ho a nosaltres mateixos de tant en tant:
- És una ferramenta que crea addicció. Molt de
compte, i més amb els més petits, amb cervells en desenvolupament.
- Hi ha un excés generalitzat de vanitat, fet que els
adolescents acaben integrant inconscientment.
- La informació és tant ràpida que és efímera, i no
sempre vertadera. Els rumors s’estenen amb molta facilitat.
- Segueix sent massa habitual veure insults cap a
altres persones.
I molts d'altres aspectes que ara mateix se m'escapen.
No oblidem que es tracta d'una xarxa social que ens permet connectar-nos amb
gent d'arreu del món en temps real, però que el món real està allí fora.
Com vaig comentar en l'entrada del 4 de
gener, amb aquest màster me n'he adonat de que la tecnologia és essencial en
educació, i Twitter no és una excepció. Tant l'assignatura de Processos i
Contextos Educatius com l'assignatura d’Investigació i Innovació
Educativa hem aprés el concepte de PLE (Personal Learning Environment),
hem ampliat tant els nostres recursos i ferramentes virtuals, i hem començat
una xarxa amb un important nombre de persones (sobretot gràcies a Twitter) amb
les que ja hem començat a compartir, aprendre i intercanviar informació i
experiències sobre el món educatiu.
Per tant, una experiència enriquidora, de la que només em
queda dir a manera de Twit: "Vaig començar el màster pensant que faria servir Twitter per
"complir" amb dues assignatures, i acabo integrant-lo en el meu PLE."
Omatos, A. (s. f.). Usos Educativos de twitter - Redes Sociales Educativas. Redes Sociales Educativas. https://sites.google.com/site/redeseduca11/primera-sesion/usos-educativos-de-twitter
La Vanguardia. (s. f.). 10 razones para usar Twitter en educación. https://www.lavanguardia.com/tecnologia/redes-sociales/twitter/20151012/54438033752/twitter-educacion.html
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada