Open Education
L'educació
oberta (Open Education) és una filosofia sobre la forma en que les persones
produïm, construïm i compartim el coneixement, i que busca ampliar l’accés a la
educació a tot el món. Per un costat, l'objectiu és eliminar progressivament
les barreres que neguen les oportunitats d'una millor educació, que ara mateix
depenen de l'estatus econòmic, i al mateix temps, permet que tothom pugui
modificar i fer servir els materials educatius.
Me n'adono de que al llarg del màster hem fet servir molts recursos educatius
oberts (REA), i no hem valorat com es mereixen (almenys personalment) que rere
cada recurs i cada font d'informació hi ha hores i hores de feina.
Si havia de posar algun "però" a
l'Educació Oberta abans de començar el màster serien dos:
- Quina és la validesa d'un REA?
- Els sistemes d'avaluació automàtics
acrediten l'adquisició dels coneixements i les competències?
Reformulo la primera pregunta: Com avaluem la qualitat educativa d'un REA? És un requisit indispensable
que una institució confiable els validi o que disposem d'uns criteris
d'avaluació de la seva qualitat, i per a tal efecte disposem de la Norma
71362 de "Qualitat dels materials educatius digitals". Els objectius
d'aquesta norma es resumeixen en els següents objectius específics:
- Guiar en la creació de recursos digitals
de qualitat.
- Valorar aquests recursos de forma
precisa i objectiva.
- Facilitar als usuaris l'elecció del
millor Material Educatiu Digital (MED).
Intef. (s. f.-b). Infografia [Criteris de la Norma UNE 71362]. Intef.
https://intef.es/wp-content/uploads/2019/06/infograf%C3%ADas_calidad-00.jpg |
Responent a la segona pregunta, tenim el sistema d'avaluació. Algunes d'aquestes plataformes
tenen sistemes d'avaluació automàtics, i penso que és necessària l'existència
d'una figura docent al darrere perque validi l'avaluació i acrediti la solidesa
dels coneixements i competències adquirits per l'alumne. En aquest sentit, i
per la nostra fortuna, els professors seguim sent una figura indispensable en
el procés d'avaluació. Com ens diuen R. Beresaluce, S. Peiró i C. Ramos en el seu
article "El
profesor como guía-orientador. Un modelo docente", els docents som
"guies-orientadors". La nostra funció passa per "Supervisar,
formular metes, ajudar en les dificultats que sorgeixen, avaluar i reorientar
l'aprés". L'orientació és aprenentatge, i l'ensenyança implica a la vegada
orientació.
La conclusió que n'extrec és que si volem una educació
sense barreres, l'Educació Oberta és el camí a seguir. I si el que falta
són Educadors Oberts, la millor manera d’agrair aquesta ingent
quantitat d'informació que tenim al nostre abast, i que fem servir contínuament,
és convertint-nos en Educadors Oberts, i col·laborar en el moviment de
l'Educació Oberta: Una educació més democràtica i accessible per a
tothom.
Com ens diuen el Fabio Nascimbeni i el Daniel Burgos, per
convertir-nos en educadors oberts hem de:
- Implementar el disseny d'un aprenentatge obert compartint
idees i plans sobre les nostres activitats docents.
- Utilitzar contingut educatiu obert i alliberar els
nostres recursos didàctics a través de llicències obertes, facilitant
l'intercanvi de recursos a través de repositoris i altres mitjans.
- Adoptar pedagogies obertes que fomentin la creació
conjunta de coneixement.
- Implementar pràctiques d'avaluació obertes.
Ens queda un llarg camí per recórrer.
Enllaços d'interès:
- ck-12
- Coursera
- Siyavula Technology-powered learning
Fonts:
Intef. (s. f.). Evaluar Recursos Educativos.
Recuperado 28 de febrero de 2021, de https://intef.es/recursos-educativos/educacion-digital-de-calidad/une-71362/
Nascimbeni, F., & Burgos, D. (2016). In search for the Open
Educator: Proposal of a definition and a framework to increase openness
adoption among university educators. The International Review of Research
in Open and Distributed Learning, 17(6). Recuperat de http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2736/3974
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada