Open Education

Online Learning Consortium. (s. f.). Open Education [Il·lustració]. OLC. https://olc-wordpress-assets.s3.amazonaws.com/uploads/2020/03/Open-Education-Resources-hero.jpg


L'educació oberta (Open Education) és una filosofia sobre la forma en que les persones produïm, construïm i compartim el coneixement, i que busca ampliar l’accés a la educació a tot el món. Per un costat, l'objectiu és eliminar progressivament les barreres que neguen les oportunitats d'una millor educació, que ara mateix depenen de l'estatus econòmic, i al mateix temps, permet que tothom pugui modificar i fer servir els materials educatius.


Me n'adono de que al llarg del màster hem fet servir molts recursos educatius oberts (REA), i no hem valorat com es mereixen (almenys personalment) que rere cada recurs i cada font d'informació hi ha hores i hores de feina. 

 

Si havia de posar algun "però" a l'Educació Oberta abans de començar el màster serien dos: 

- Quina és la validesa d'un REA?

- Els sistemes d'avaluació automàtics acrediten l'adquisició dels coneixements i les competències?

 

Reformulo la primera pregunta: Com avaluem la qualitat educativa d'un REA? És un requisit indispensable que una institució confiable els validi o que disposem d'uns criteris d'avaluació de la seva qualitat, i per a tal efecte disposem de la Norma 71362 de "Qualitat dels materials educatius digitals". Els objectius d'aquesta norma es resumeixen en els següents objectius específics:

- Guiar en la creació de recursos digitals de qualitat.

- Valorar aquests recursos de forma precisa i objectiva.

- Facilitar als usuaris l'elecció del millor Material Educatiu Digital (MED).


Intef. (s. f.-b). Infografia [Criteris de la Norma UNE 71362]. Intef. https://intef.es/wp-content/uploads/2019/06/infograf%C3%ADas_calidad-00.jpg



Responent a la segona pregunta, tenim el sistema d'avaluació. Algunes d'aquestes plataformes tenen sistemes d'avaluació automàtics, i penso que és necessària l'existència d'una figura docent al darrere perque validi l'avaluació i acrediti la solidesa dels coneixements i competències adquirits per l'alumne. En aquest sentit, i per la nostra fortuna, els professors seguim sent una figura indispensable en el procés d'avaluació. Com ens diuen R. Beresaluce, S. Peiró i C. Ramos en el seu article "El profesor como guía-orientador. Un modelo docente", els docents som "guies-orientadors". La nostra funció passa per "Supervisar, formular metes, ajudar en les dificultats que sorgeixen, avaluar i reorientar l'aprés". L'orientació és aprenentatge, i l'ensenyança implica a la vegada orientació.

 

La conclusió que n'extrec és que si volem una educació sense barreres, l'Educació Oberta és el camí a seguir. I si el que falta són Educadors Oberts, la millor manera d’agrair aquesta ingent quantitat d'informació que tenim al nostre abast, i que fem servir contínuament, és convertint-nos en Educadors Oberts, i col·laborar en el moviment de l'Educació Oberta: Una educació més democràtica i accessible per a tothom. 

Com ens diuen el Fabio Nascimbeni i el Daniel Burgos, per convertir-nos en educadors oberts hem de:

- Implementar el disseny d'un aprenentatge obert compartint idees i plans sobre les nostres activitats docents.

- Utilitzar contingut educatiu obert i alliberar els nostres recursos didàctics a través de llicències obertes, facilitant l'intercanvi de recursos a través de repositoris i altres mitjans.

- Adoptar pedagogies obertes que fomentin la creació conjunta de coneixement.

- Implementar pràctiques d'avaluació obertes.

 

Ens queda un llarg camí per recórrer.




Enllaços d'interès:

ck-12

Open Yale Courses

Khan Academy

Coursera

Siyavula Technology-powered learning

Saylor.org

Mitopencourseware


Fonts:

Intef. (s. f.). Evaluar Recursos Educativos. Recuperado 28 de febrero de 2021, de https://intef.es/recursos-educativos/educacion-digital-de-calidad/une-71362/

Nascimbeni, F., & Burgos, D. (2016). In search for the Open Educator: Proposal of a definition and a framework to increase openness adoption among university educators. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(6). Recuperat de http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2736/3974


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Presentació

Competència docent en un món digital