Autorregulació de l'aprenentatge en entorns virtuals

Tots tenim clar que per aconseguir les bases d'un aprenentatge sòlid i significatiu s'han de tenir unes estratègies clares i eficaces que serveixin d'estructura que sustentin la nova informació que vagi entrant, però... Li hem donat la importància que es mereix fins ara?

En la meva època d'estudiant (Som del 88) no vaig tenir a ningú en el meu entorn que donés importància als processos d’autoregulació, i crec que és el que ens ha passat a la majoria fins ara. Si complies amb les tasques i deures ja estava bé., i el fet de complir les tasques que eren assignades no volia dir que es fes de la manera més eficient ni que no pogués fer-ho molt millor, i aquí penso que s'ha estat desaprofitant el potencial de molts d'alumnes.


He de dir que arrel de la lectura de l'article "¿Cómo autorregulannuestros alumnos?(*) de n'Ernesto Panadero y en Jesús Alonso-Tapia me n'adono de la importància de conceptes com l’autoregulació, el control dels pensaments (metacognició), control de l'acció, control de les emocions i control de la motivació, i més en l'entorn actual (cada cop més virtual) on la tecnologia està a tot arreu i cada vegada es parla més de l'adicció a la recompensa immediata. Per aquest motiu m'ha vingut a la ment l’article El inmenso peligro de la adicción a la recompensa immediata(**) de Mr.Contraintuitivo, amb el que coincideixo al 100%, i en el que enumeren una sèrie de passes o decisions per a mantenir-se a un mateix sota control:

-          Tenim una agenda i respectar-la.

-          Renunciar a les preses en la mesura del possible

-          Limitar la tecnologia

-          Intentar fer les coses d’una en una

-          Saber diferenciar entre “què vull” i “què em ve de gust”.

-          Reservar un temps per al descans

-          Cultivar la gratificació a llarg termini

(Recomano que doneu una ullada a l’article  perque penso que té molt a veure amb el concepte de l’autoregulació.)

Com podeu intuir, no tinc experiència ni formació previa en docència, i pot ser per això em sorprèn cada nou article que llegeixo al respecte, a més de que la meva visió de l'educació és la de fa més de 15 anys, però penso que seria molt interessant que els professors (i els pares) ens forméssim intensivament en matèria d’autoregulació, sobretot en les edats més primerenques, perque en l'ensenyança superior i en professions que requereixen de formació continua les habilitats d’autoregulació són crucials.



(*)Panadero, E., & Alonso-Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Modelo de Zimmerman sobre estrategias de aprendizaje. Anales De Psicología, vol. 30(nº2), 450-462. https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221

(**)Mrcontraintuitivo.com. (2019, 3 septiembre). El inmenso peligro de la adicción a la recompensa inmediata. Mr. Contraintuitivo. https://mrcontraintuitivo.com/peligros-recompensa-inmediata/

 



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Open Education

Presentació

Competència docent en un món digital