La tecnologia és essencial en educació

De l'assignatura de "Processos i Contextos Educatius" del màster de formació al professorat, m'ha quedat ben clar que la tecnologia no és només útil, sinó que és essencial. 

Amb això no vull que se'm mal interpreti. No és que la tecnologia sigui el més important; crec que tots estem d'acord en que el més important és el disseny pedagògic i la instrucció que tinguem els futurs professors, la concepció de què és l'ensenyança, l'aprenentatge, etcètera. Però la tecnologia no deixa de ser un l'element essencial en l'entorn en el que ens movem actualment, i amb la crisi actual a causa de la COVID ha quedat patent la necessitat tant del professorat com de les institucions en general de posar-nos al dia; que tenim les ferramentes per a eliminar barreres i distàncies, i no els hi estem traient tot el potencial que tenen per manca de coneixements i experiència.

Jo mateix, com d'altres, no havia fet servir encara ferramentes tant conegudes i utilitzades com són Canva, Blogger, Google Sites... No sabia què era l'entorn personal d'aprenentatge o PLE, no havia sentit a parlar ni a l'institut ni a la universitat del concepte d'Autorregulació, i no li havia donat més ús a Twitter que el de consultar algunes notícies en temps real. Amb el departament. L'última ferramenta que he conegut és Coggle, una ferramenta per a elaborar mapes mentals i diagrames de fluxos.

Full fer especial referència a la web del ficitici IES Victorina Ferrer (creada amb GoogleSites), que hem elaborat conjuntament n'Alicia, n'Inés Libertad i jo, amb el que he descobert una ferramenta complementària per a posar-nos en contacte i transmetre què i com fem els professors, tant amb els alumnes com amb els pares.

Citant Twit d’en Manu Velasco que hem retwittejat a final del curs, podem veure en un sol mapa mental (per suposat, elaborat amb Coogle) 220 recursos TIC per als docents, fet que em tranquilitza però m'aclapara a parts iguals.

Imatge extreta del twit de Manu Velasco


Així doncs, a pesar de la COVID, hem pogut apropar-mos a la realitat actual de la docència, i hem anat agafant idees que ens han permés construir la visió de cap a on es dirigeix la educació avui en dia, i de cap a on hem de dirigir els nostres esforços com a futurs docents.

De l'assignatura, en resum, diria que me n'emporto principalment que tenim una ingent quantitat de recursos per a la docència, i que per a utilitzar-les correctament, en primer lloc hem de tenir ben clar què volem, i després buscar les ferramentes que ens ajuden a arribar allí on teníem previst des d'un principi.

No serà que no tenim opcions...






Bibliografia:

Colaboradores de Wikipedia. (2020, 5 diciembre). Entorno personal de aprendizaje. Wikipedia, la enciclopedia libre. 

Panadero, E., Alonso-Tapia, J. (2014).¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Revisión del modelo cíclico de Zimmerman sobre autorregulación del aprendizaje. Anales de Psicología. 30, 450-462.

Linda Castañeda. (2012, 17 septiembre). PLE Entornos Personales de Aprendizaje [Vídeo]. YouTube. 




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Open Education

Presentació

Competència docent en un món digital