Nous Horitzonts per a la pedagogia en la societat digital

 En el Màster de Formació del Professorat de la UIB ens han donat la tasca de comentar i reflexionar sobre l'article "Reconstruir el discurso pedagógico para la escuela de la sociedad digital" (Area, 2015).

 El mòbil i la tecnologia sense fil està canviant la societat a una velocitat sense precedents: Canvia la forma de relacionar-se, com busquem informació, com ens comuniquem, com treballem, i un llarg etcètera. Com assenyala en el seu article, fent referència a l'autor Byung-Chul Han (2014), ens trobem en un "eixam" en el que les interaccions son constants i van en augment, en el que cadascú té la seva petita cel·la de privacitat. 

 Ja en referència a l'educació, en Manuel Area ens diu: "Abans s'entenia l'alfabetització com la adquisició i domini de tres competències com eren el saber llegit, escriure i comptar. Aquestes tres accions permetrien a qualsevol subjecte accedir a la informació i coneixement" mitjançant la lectura, l'escriptura y la matemàtica. Aquestes tres competències segueixen essent bàsiques, però ara es queden curtes davant de la complexitat que representa la societat digital d'avui dia. En l'article sens posa sobre la taula que les TIC s'estan utilitzant mantenint la "metodologia didàctica tradicional", i assenyala la necessitat de dirigir-nos cap a una "Pedagogia de l'aprenentatge experiencial amb les TIC", que queda molt ben reflectit en els següents quadres:


Manuel Area (2015)

 Em sembla encertat que es parli de la necessitat de personalitzar els continguts en funció de l'alumne i del professor. de manera que també s'afavoreix al procés d'inclusió al que ens estem dirigint. L'alumne passa a ser l'element actiu del seu propi aprenentatge, i el professor és el guia que ajuda en aquest procés. 

 Referent al tema, trobo a faltar que gairebé es no parla de que l'ús abusiu de la tecnologia portarà una sèrie de problemes que s'han de tenir molt en compte: Problemes de visió, físics, d’addicció i neurològics. No vull esplaiar-me, perque el tema pot donar de si, només vull assenyalar que ens estem endinsant en un món de canvis i oportunitats, però hem de ser conscients dels riscos que comporten ja que acabarem posant tiretes quan moltes coses les hauríem pogut preveure.


Font: Area Moreira, M. (2015). Reconstruir el discurso pedagógico para la escuela de la sociedad digital. En Juan de Pablos Pons (coord.). Los centros educativos ante el desafío de las tecnologías digitales. Madrid: La muralla S.A.






Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Open Education

Presentació

Competència docent en un món digital