Competència docent en un món digital
Com a futur professor, i a partir
de lectures com a la que faré referència tot seguit, me n’adono de que l’avanç
de les noves tecnologies, juntament amb l’actual crisi per la COVID han fet
patent la necessitat de repensar la competència docent per a adaptar-se a un
món cada cop més digital.
Na Gemma Tur Ferrer, professora de l’assignatura
“Processos i Contextos Educatius” del màster, ens recorda que a pesar de la
situació excepcional que estem vivint, l’entorn no és 100% digital, sinó que és
un híbrid, ja que existeix una clara connexió entre lo físic o presencial i lo
digital.
En l’article que ens ha proposat,
“Un
Modelo Holístico de Competencia Docente para el Mundo Digital”, d’en
Francesc Esteve, na Linda Castañeda i en Jordi Adell, queda patent aquesta
necessitat, i plantegen una proposta interessant.
Segons els autors, els models
anteriors de competències digitals del professorat es centren en que l’acció
del docent està situada només a dintre de l’aula, i de que es té una idea molt
simple o instrumentalista del que és la tecnologia. En el seu treball deixen entendre
que la tecnologia no és només un element afegit a l’acció del professor, sinó que
és una realitat que afecta a l’acció del docent en la seva totalitat, i
pretenen elaborar “Un model de competència docent integral per al món digital”(Esteve,
F., Castañeda, L. Adell, J.).
La seva proposta consisteix en un model que reflecteix les qualitats fonamentals per a educar en el món digital, i que han reflectit en la següent figura:
![]() |
Esquema del model de competència docent holística per al món digital (Esteve, F., Castañeda, L., Adell, J.) |
El docent ha de ser:
-
Generador i gestor de pràctiques pedagògiques
emergents
-
Expert en continguts pedagògics digitals
-
Pràctic reflexiu augmentat*
-
Expert en entorns enriquits d’aprenentatge
personal i organitzats
-
Sensible a l’ús de la tecnologia des de la
perspectiva del compromís social
-
Capaç de fer servir la tecnologia per a expandir
la relació amb la família i amb l’entorn de l’estudiant.
Recomano que per a més detall feu
una ullada a l’article, ja que m’allargaria innecessàriament. La
meva humil opinió, d’estudiant sense experiència docent, és de que el model és
molt genèric i a la vegada complex. Coincideixo plenament en que aquestes competències són necessàries en la realitat que ens trobem actualment, pero com bé comenten ells mateixos a l’article, els
models més simples i bàsics són els més funcionals i útils, ja
que han de ser necessàriament una ferramenta per als processos que porta a
terme el docent.
Crec que els professors (i més
els que ens incorporem de ben nou) necessitem d’unes pautes genèriques (no un
manual d’instruccions), d’una certa estandardització a partir de la qual puguem
anar desenvolupant i adaptant el model a les nostres matèries, a la forma d’ensenyar
de cadascú.
Esteve, F., Castañeda, L. y Adell, J. (2018). Un Modelo Holístico de
Competencia Docente para el Mundo Digital. Revista
Interuniversitaria de Formación del Profesorado (RIFOP) 91(32.1). Versión post-print de 9 de marzo de 2018, recuperada el (día, mes,
año) de https://aufop.blogspot.com.es/2018/03/rifop-91-321-un-modelo-holistico-de.html
Castañeda, L., Esteve, F. y Adell, J. (2018). ¿Por qué es necesario
repensar la competencia docente para el mundo digital? RED. Revista de Educación
a Distancia, 56. http://www.um.es/ead/red/56/castaneda_et_al.pdf
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada